Un motiv în plus pentru a vizita Milano în următoarele șase luni: EXPO2015

Italia
De la 1 mai până la 31 octombrie, toate drumurile duc la... Milano. Dacă veți ajunge în Nordul Italiei și vă veți confrunta cu situații aparent inexplicabile, cum ar fi: aglomerație pe toate mijloacele de transport, blocaje pe autostrăzi, prețuri exorbitante la hoteluri, servicii de calitate scăzută, atunci înseamnă că totul decurge după previziuni: EXPO2015 e în plină desfășurare.
Pentru cine în ultimii doi ani a auzit vorbindu-se zilnic despre acest eveniment și chiar a participat la diferite faze organizatorice, 1 mai nu este un moment de ușurare ci de îngrijorare. Nu vreau să mă gândesc la milanezi, care timp de 6 luni vor avea o conviețuire forțată alături de 20 de milioane de vizitatori sosiți din toate colțurile lumii, ci la toate aspectele colaterale pe care un astfel de eveniment grandios le presupune, cum ar fi, în primul rând, cele legate de siguranță.

Mi-am luat însă și eu bilete și voi merge la Expo, mai spre sfârșitul lunii mai, ca să am certitudinea că lucrările vor fi terminate și că voi putea vizita ceva. Pe lista cu atracții am trecut în primul rând Italia care, fiind țară gazdă, va fi în centrul atenției. Pavilionul Palazzo Italia, conceput de Marco Balich (regizorul evenimentelor de deschidere de la Jocurile Olimpice de la Londra și Soci), te duce cu gândul la o pădure urbană plină de ramnificații. În fața clădirii se înalță Arborele Vieții, element simbolic care va proiecta noaptea jocuri de lumini și care îi va atrage pe vizitatori către Palazzo Italia. 
Arborele vieții situat în fața Pavilionului Italiei
Mi-am trecut în agendă Pavilionul Emiratelor Arabe Unite care, după părerea multora, este unul dintre cele mai frumoase. Zidurile de nisip încrețite de vânt, înalte de 12 m, intrarea delimitată de un ecran video lung de 75m care amintește e canalele hidrice, sisteme avansate de recuperare a apei de ploaie, celulele fotovoltaice, sunt doar câteva dintre elementele care compun o structură cu adevărat futuristă.

Emiratele Arabe Unite
Următorul popas îl voi face în "piața acoperită" franceză. Țară cu o puternică tradiție agricolă, Franța va ști cu siguranță cum să își surprindă vizitatorii.
Franța
Am observat că marile puteri economice ale lumii își etalează bunăstarea și prin dimensiunile pavilioanelor construite. China, de exemplu, are una dintre cele mai spectaculoase construcții, realizate din elemente de lemn, orez și bambus care, prin liniile unduite, amintesc de lanurile de grâu. Pentru realizarea acestei capodopere arhitectonice au fost cheltuite nu mai puțin de 50 de milioane de Euro. Și dacă tot suntem la capitolul sume investite, pe primul loc se află Emiratele Arabe Unite (60 milioane de Euro), urmate de China, Germania (35 milioane de Euro) și Statele Unite (30 milioane).

China
Pavilionul României îmi dă mari emoții: realizat cu un buget de 3,5 milioane de Euro, acest spațiu construit cu structuri de lemn, aduce în prim plan satul românesc. Am studiat în ultimii doi ani multe propuneri de proiecte dedicate Italiei, provenind din toate colțurile țării, și m-au surprins inventivitatea, creativitatea și gradul de rafinament al multora dintre ele: tehnologii ultramoderne care povestesc tradiția, excelența din toate domeniile pusă în slujba promovării. Mă tem însă că în prezentarea României nu voi vedea nimic din toate acestea. Sincer, bârnele de lemn din restaurantul cu specific românesc (vezi imaginea din stânga) îmi amintesc de căsuțele din Satul de Vacanță de la intrarea în Mamaia, dar sunt mult prea puțin pentru un eveniment de o astfel de anvergură.

La trei zile de la inaugurarea Expoziției Universale, nu am văzut nicăieri un program al evenimentelor artistice, culturale și de promovare turistică. Aș vrea să îmi programez vizita la Expo în ziua în care Dobrogea va fi protagonistă. Cer oare prea mult? 

Un sfat organizatorilor: nu țineți discursuri sau recitaluri de poezie în română, italiană sau engleză pentru că riscați să vină în acel moment un grup de chinezi care să nu priceapă nimic. Lăsați imaginile, muzica, arta coregrafică, să vorbească despre noi, căutați mijloace de comunicare universale. 

România
Continuându-mi vizita, voi admira aranjamentul "apă și flori de lotus": acesta este tabloul de prezentare a Vietnamului.

Vietnam 
Sub o enormă cupolă ca o pălărie de paie, Tailanda a pregătit un fel de cinema virtual, cu proiecții video, spectacole acrobatice, ecrane multimediale.

Tailanda
Pavilionul Mexicului a fost conceput ca o imensă pănușă de porumb străbătută de apă:

Mexic
Germania se prezintă cu unul dintre cele mai mari pavilioane, în care vizitatorul (care primește un seeboard la începutul traseului) călătorește pe un drum în care descoperă idei și soluții pentru a interacționa cu natura.

Germania
Din spirit de patriotism voi vizita și Pavilionul Moldovei: un măr cubic, stilizat, tăiat felii, care se hrănește cu energie de la soare.

Moldova
Nu va lipsi din vizita mea Nepalul, greu încercat în urma cutremurului care a provocat moartea a mii de persoane. Această construcție, unde vor fi amenajate urne pentru donații în favoarea sinistraților, va fi un simbol al renașterii.

Nepal

credits foto: Expo 2015 S.p.A.- toate drepturile rezervate Expo 2015 SpA

Dacă vreți să vizitați EXPO Milano 2015, grăbiți-vă să achiziționați biletele până la data de 1 mai, pentru a beneficia de numeroasele pachete promoționale.

Nu am scris nimic în acest articol despre tema Expoziției Universale: "hrănirea planetei, energie pentru viață". Așadar, pe lângă soluțiile performante de obținere a energiei inteligente, EXPO oferă un evantai gastronomic unic: fiecare pavilion te îmbie cu feluri de mâncare tradiționale specifice țării respective (din care nu lipsesc insectele și carnea de crocodil!).

Și, ca să revin la întrebarea de mai sus (în speranța că mă citește cineva care ar putea să îmi dea un răspuns): voi avea oare ocazia să mănânc la EXPO o plăcintă dobrogeană?

Labels: , , , , ,